דני מושיוב, מנהל מחוז דרום של קופת חולים מאוחדת, בראיון מיוחד לקראת החגים

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('d6795ec4-d549-45c7-b4de-9b2cf1470f48','/dyncontent/2024/9/8/f8053b85-55cb-4af9-8eac-2efc831f016b.jpg',18411,'בלו אייס אייטם כתבה ',525,78,true,26579,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('d6795ec4-d549-45c7-b4de-9b2cf1470f48','/dyncontent/2024/8/7/5067193b-26d8-471b-8cdb-027b2ddffd67.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26579,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('d6795ec4-d549-45c7-b4de-9b2cf1470f48','/dyncontent/2024/10/15/7d06b997-ade5-40fb-97ac-f9800ddf7031.jpg',18363,'קיבוץ השלשה אייטם כתבה ',525,78,true,26579,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

דני מושיוב, שמאחוריו 30 שנות שירות בצה"ל במגוון תפקידים בכירים, הקים את עיר הבה"דים והיה מפקדה הראשון, מוביל בחמש וחצי השנים האחרונות את מחוז דרום של קופת חולים מאוחדת. על אף האתגרים הקשים שהביאה איתה השנה האחרונה הוא לא עוצר לרגע ומקדם את פתיחת המרכז הרפואי והחדשני ברחובות, משיק שירותים חדשים לטובת תושבי הדרום, פועל לצמצום הפערים בין מרכז לפריפריה ועתיד להוביל יחד עם לאומית ושיבא את בית החולים החדש בנגב. ישבנו איתו לריאיון סיכום שנה

לפני כשנה התעוררה מדינת ישראל למציאות אחרת ולמצב ביטחוני מורכב שטרם נראה כמותו. בתוך הכאוס הגדול ששרר במדינה, היו אלו הצוותים הרפואיים הראשונים לטפל בעורף הפצוע.

"עם כל המוכנות והדריכות למצבי חירום, ב-7/10 נחשפנו, כמו כולם, למציאות חדשה. היה לנו חשוב מאוד שהמרפאות ימשיכו לתת שירות רפואי חיוני, למרות מתקפות הטילים והחשש להמצאות מחבלים בשטח. זה היה מצב עוצמתי מאוד, של צוותים בשטח ומטופלים מלאים בהכרת תודה שיש להם לאן לפנות", מספר מושיוב.

דני מושיוב קרדיט צילום ענבל מרמרי

מרגע ששלב האיום המיידי חלף, החל האתגר הלא פחות מורכב של טיפול במשפחות שנעקרו מבתיהם ופונו לבתי המלון.

מושיוב מתאר: "הצוותים שלנו הגיעו לים המלח ולאילת ונתנו מענה ושירות לאנשים ולמשפחות שאיבדו את יקיריהם, נעקרו מבתיהם ואיבדו את רכושם.

היה מחמם את הלב לראות את רוח הנתינה וההתנדבות היוצאות מן הכלל של אנשי הצוות במאוחדת, שהתחרו מי יגיע למטופלים מהר יותר."

ומוסיף: "הצוותים הגיעו לבתי המלון, איתרו מטופלים ונתנו את המענה הראשוני הנדרש בשטח.

בנוסף, הפעלנו ניידות בריאות בתחומים שונים כגון בריאות האישה, רפואת שיניים ועוד, שהגיעו עד לבתי המלון כדי להעניק טיפול רפואי למפונים מבלי שיצטרכו לכתת רגלים ולאתר שירות רפואי במצב החירום שהיינו מצויים בו.

הקמנו צוותים מיוחדים לחלוקת תרופות עד הבית לחולים הכרוניים וכמובן נבנתה מעטפת רפואית כוללת עבור חטופים מבוטחי הקופה שחוזרים מהשבי".

"לעובדים שלנו היה חשוב לקחת חלק במארג ההתנדבותי, גם מעבר לתחום עיסוקם המקצועי.

חלקם התנדבו לסייע לחקלאים שנותרו ללא עובדים זרים והצטרפו לקטיף בשדות ובמשקים שבעוטף עזה, צוותי הפיוזתרפיה שלנו הקימו מתחמי טיפול בשטחי הכינוס של חיילי המילואים על מנת להעניק טיפול תומך ומיידי בשטח.

חשוב לי לציין במיוחד את העובדים שלנו שנקראו לדגל והתגייסו למילואים ויצאו להגן על מדינת ישראל.

השבוע ערכנו ערב הוקרה לצוותי מערכות ברזל, בו הזמנו את כולם וציינו  את הבולטים שבהם, שאחד מהם, סולומון ביטון, פיזיותרפיסט עיוור, מטפל ונותן שירות במאוחדת, איש נדיר שקיבל את אות נשיא המדינה למתנדבים על תרומתו ברמה הלאומית" הדגיש.

שאלנו את מושיוב לגבי היערכות לתרחישי קיצון: "תרחיש נוסף אליו אנחנו נערכים הוא תרחיש עלטה. אנחנו מקיימים הערכות מצב ונמצאים בקשר מתמיד עם פיקוד העורף, משרד הבריאות וגורמים נוספים כדי להמשיך להעניק מענה רפואי רציף גם תחת האיומים המשתנים.

כך למשל, אנו מובילים תפיסת הפעלה ייחודית לאוכלוסיית במצבי סיכון כגון מרותקי בית, אוכלוסיית מונשמים ועוד. נרכשו גנרטורים כך שגם במצב קיצון של עלטה, יינתן מענה רפואי הרלוונטי במיוחד עבור מי שזקוק לכך.

נכון להיום קיימים מרכזים כאלה במספר ערים: אשדוד, רחובות, ראשון לציון, מודיעין, באר שבע, אשקלון ועוד. עבור כל מטופל שנמצא בסיכון קיימת תוכנית מותאמת אישית לצרכיו הרפואיים, אנחנו יודעים להגיע אליו, לפנות אותו לאחד המרכזים שלנו או לבית החולים להמשך טיפול ומעקב".

DNA של מצוינות ברפואה

מחוז דרום נחשב לאחד המחוזות הגדולים והחשובים של קופת חולים מאוחדת, הן מבחינת שטח המחוז הן מבחינת תהליך הצמיחה המשמעותי של המחוז שעתיד לפתוח את המרכז הרפואי ראם ברחובות, בית חולים חדש בנגב ועוד.

מושיוב מתגאה במחוז בו ה-DNA הוא מצוינות ברפואה - המחוז מוביל פיתוח ויוזמות בתחום יצירת שירותי רפואה חדשים, ואף זכה בהצטיינות בבקרת משרד הבריאות לשנת 2023.

"השירותים שלנו מתפרסים על פני שטח נרחב שמתחיל מאזור מודיעין, דרך רמלה, לוד, חולון, בת ים, ראשון לציון, באר שבע, נתיבות ועד אילת. יש בו מגוון של מטופלים ואוכלוסיות שונות והוא מאופיין גם בפריפריה חברתית וגם בפריפריה גיאוגרפית", מסביר מושיוב.

מושיוב (55), נשוי לאביטל ואבא לשלושה, הוא בעל תואר ראשון בחינוך בלתי פורמאלי ותואר שני במנהל מערכות בריאות.

ב-30 שנות שירותו בצה"ל פיקד בין היתר על בית הספר לרפואה צבאית, הקים את עיר הבה"דים (קריית ההדרכה) בדרום ולאחר מכן לקח חלק בצוות הקמת בית החולים אסותא אשדוד.

בחמש וחצי השנים האחרונות, הוא מוביל את מחוז דרום של קופת חולים מאוחדת להישגים משמעותיים תוך שיפור מתמיד באיכות שירותי הרפואה והבריאות בדרום.

בשנה האחרונה נפתחו שירותים רפואיים רבים ומתקדמים במחוז, תחת ניהולו.

אחד מהפרויקטים המרכזיים היה פתיחת מוקד לרפואה דחופה (מלר"ד) באשדוד במרפאת קרן היסוד בעיר, שמעניק לתושבי אשדוד והסביבה שירותי רפואה דחופה בשעות הערב בהן המרפאות סגורות, בימי שישי, בשבתות וחגים.

מלרד אשדוד. קרדיט דוברות מאוחדת

"במלר"ד אנחנו מציבים רף של מגוון שירותי רפואה מתקדמים הכוללים צוות סיעוד עם אחים ואחיות ובדיקות מעבדה וכן רופאים מומחים במגוון קטגוריות כגון רופא פנימאי, אורתופדיה, רפואת ילדים ומכון הדימות.

כל זאת מבלי שיצטרכו להמתין במשך שעות ארוכות או לבלות את הלילה בחדר המיון שהוא גם ככה עמוס ושעות ההמתנה בו ארוכות, לעומת ביקור במלר"ד שלא עולה על שעה.

טווח המקרים שמגיע למלר"ד הוא רחב, וכולל גם מקרים של שליפת עצם זר שנשאף או נבלע, גפיים שבורות וגם מקרים של הצלת חיים של ממש כמו התקפי לב ושבץ מוחי". הוא מסביר.

ומוסיף: "פרויקט דגל נוסף של מאוחדת במחוז דרום הוא ראם - מרכז רפואי חדשני וגדול שיוקם ברחובות, מהגדולים והמתקדמים בישראל, שיעניק שירותי בריאות מתקדמים לתושבי האזור.

במרכז הרפואי ראם יפעלו למעלה מ-150 חדרי טיפול ו-17 מכונים רפואיים, שיתפרסו על פני 7,500 מ"ר.

בין השירותים החדשים שיינתנו במרכז החדש גם מכון לב מתקדם, מוקד רפואה דחופה, מכון דימות מתקדם לרבות מכשיר MRI שיספק מענה לתורים הארוכים מהם סובלים תושבי האזור".

הדמיה של ראם. קרדיט דוברות מאוחדת

"לאחר תקופה של כשלוש שנים, לצד העיסוק בחירום, אנחנו נמצאים רגעים ספורים לקראת פתיחתו של מרכז ראם (רפואה אישית מתקדמת) ברחובות. המרכז הרפואי מביא איתו בשורה חדשנית של רפואה ציבורית בסטנדרט פרטי.

המרכז הוא בבחינת ספינת דגל מחוזית וארצית, יפעל 24/7 וייתן מענה לכל האזור. זוהי מעבדת החדשנות שלנו עבור כל הקופה בבחינת 'ממני תראו וכך תעשו'.

בנוסף מתוכננים שיתופי פעולה שיבואו לידי ביטוי בשנת 2025, עם המרכז האקדמי פרס, סטודנטים שנה ג' במינהל מערכות בריאות, חברות טכנולוגיות שונות ועוד.

מכלול השירותים שיינתנו במרכז החדש יאפשר לספק חוויית טיפול מקיפה ושלמה תחת קורת גג אחת ותשמור על המשכיות טיפולית עבור המטופלים - מהפגישה הראשונה ומשלב האבחון ועד לסיום הטיפול והחזרה לקהילה. זאת, לצד שעות פעילות גמישות וזמינות גבוהה של רופאים מומחים".

"פתחנו באשדוד מרפאת סוכרת נעורים עבור ילדים חולי סוכרת. מדובר בשירות מאוד ייחודי, שלא קיים כמעט באף אחת מהקופות האחרות.

מרפאת סוכרת נעורים (סוכרת סוג 1) מתמחה בטיפול ותמיכה בילדים ובני נוער המאובחנים במחלה והיא מספקת טיפול רב-תחומי, המשלב בין רופאים מומחים לאנדוקרינולוגיה, דיאטנים קליניים ופסיכולוגים.

המרפאה לא רק מטפלת במצב הרפואי, אלא גם מעניקה הדרכה להורים ולמטופלים להתמודדות יומיומית עם המחלה.

אל השירותים הייחודיים הרבים שלנו הצטרפה גם מרפאות להפרעות אכילה באשדוד ובמודיעין, שירות נחוץ מאוד בקהילה. מה שמייחד את המרפאות האלו היא הגישה ההוליסטית והמותאמת אישית לכל מטופל ומטופלת במרפאות".

מצמצמים פערים

פערי הבריאות בין המרכז לפריפריה בישראל הם אחד האתגרים המשמעותיים במערכת הבריאות.

בעוד שבמרכז הארץ ישנה גישה רחבה לשירותי בריאות מתקדמים ומגוון רחב של מומחים, תושבי הדרום והצפון, נתקלים בהיעדר שירותים רפואיים קרובים וזמינים, תשתיות רפואיות מוגבלות, וזמני המתנה ארוכים.

"הצבנו לעצמנו מטרה ברורה, והיא שתושבי הפריפריה ייהנו משירותי רפואה מתקדמים ומהטובים בארץ. לכן הרחבנו את השירותים שלנו, פתחנו מרפאות חדשות, הגדלנו את כמות אנשי הצוות הרפואי והרחבנו את זמינות התורים בכל רחבי המחוז.

מאוחדת מובילה בכל הקשור לרפואה ההיברידית. כדי להעניק שירותי רפואה זמינים למקומות מרוחקים גיאוגרפית, מצאנו פתרונות יצירתיים החל מניידת בריאות האישה, שמגיעה למקומות מרוחקים, ניידת להתפתחות הילד שמעניקה טיפול מותאם לגילאים הצעירים ותפעול מערך ניידות שמגיעות ליישובים השונים עם מכשור מותאם שמסייע לאבחון בעיות רפואיות, פיענוח ומענה מהיר".

לאחרונה, אישרה הממשלה באופן סופי את הקמתו של בית חולים ציבורי נוסף בבאר שבע. בית החולים יהיה בבעלות משותפת של קופות החולים מאוחדת ולאומית ויופעל על ידי המרכז הרפואי שיבא. החלטה זו צפויה לשפר משמעותית את שירותי הבריאות לתושבי הנגב, ולהפחית מהעומסים הכבדים על בית החולים סורוקה.

תמונה מהשטח שבו יבנה בית החולים. קרדיט דוברות שיבא

מושיוב: "אני שמח לבשר כי נפלה בחלקנו הזכות לקבל ממדינת ישראל את האחריות להוביל את הקמתו  של בית חולים חדש אשר יוקם בנגב. בית החולים השני הוא אחת המשימות החשובות שאנחנו מובילים לשיפור שירותי הרפואה בדרום.

בימים אלו החל תכנון בית החולים. בשלב הראשון הוא יכיל כ-600 מיטות, אך בסופו של התהליך, אמור להכיל כ-2,000 מיטות.

מדובר במהלך היסטורי שישנה את פני מערכת הבריאות וישפר את בריאותם של התושבים באזור ואף יספק מקור תעסוקה איכותי ומשמעותי לאזור.

אנחנו גאים ושמחים לקחת חלק בפרויקט לאומי זה ולהמשיך ולספק שירותי רפואה איכותיים לכל התושבים".

לצד הקמת בית חולים נוסף בנגב ופתיחת המרכז הרפואי ראם ברחובות, מתמודדת מערכת הבריאות בדרום עם מחסור מתמיד ברופאים ורופאות הנובע בין היתר מהאתגר הגיאוגרפי של המרחק ממרכז הארץ.

מדובר בבעיה חמורה המעמיקה את פערי הבריאות בין המרכז לדרום ובעקבות כך תושבים רבים נאלצים להמתין זמן רב לטיפולים.

"למרות מאמצים מצד המדינה לתמרץ מעבר רופאים לפריפריה, הבעיה נותרת בעינה ומחייבת פתרונות מערכתיים מקיפים. כדי להתמודד עם התופעה השקענו משאבים רבים בפרויקטים שונים שיתנו מענה ויעודדו את דור הרפואה הבא להשתקע בדרום.

בין הפרויקטים הבולטים - המרכז לרפואת משפחה בו אנחנו בונים את דור העתיד של הרופאים המומחים בדרום.

כלומר, רופאים שמתקבלים אצלנו להתמחות ברפואת משפחה, משובצים לאחר סיום ההתמחות שלהם בכל אחת מהמרפאות שלנו. בכך אנחנו מעלים את אחוז הרופאים המומחים בדרום, וזה מהלך מאוד חשוב, ברמה הארצית ובהחלט באיזור הדרום."

"פרויקט נוסף שאני גאה בו הוא פרחי רפואה, שמיועד בעיקר עבור החברה הבדואית בנגב. מדובר ברופאים שלמדו בחו"ל, עברו רישוי בישראל אך לא התקבלו להתמחות. בנינו עבורם קורס של חצי שנה, במהלכו אנחנו מכינים אותם טוב יותר עד לשיבוצם בהתמחות המקצועית שלהם.

חלקם מיועדים לרפואה כללית וחלקם לרפואת ילדים כשהם מצוידים בידע הרבה יותר נרחב מעמיק ומקצועי. רק לאחרונה סיימנו בהצלחה את המחזור הראשון לקורס ואנו בפתחו של המחזור השני."

מחוז דרום בראייה לעתיד

אין ספק שדני מושיוב, מציג תפיסה יצירתית ומרבה לחשוב מחוץ לקופסא, ושקידום מחוז הדרום הוא נר לרגליו.

"אני מאמין שבעוד חמש שנים נהיה לקראת סיום הבניה של בית החולים החדש בבאר שבע, מרכז ראם ברחובות יורחב לפחות בשתי קומות נוספות, ואני מאמין שגם באשדוד כבר יפעל מרכז דומה.

המטרה שלנו  היא לשכפל את הצלחת מרכז ראם למחוז כולו ולהפוך אותו לרשת מרכזים רפואיים, להכפיל את כמות רופאי המשפחה בדרום ולהכשיר דורות חדשים של רופאים מומחים, זה בעיניי הישג אדיר", מסכם מושיוב.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה