"תת מודע" – מסע במבוך המיגון של שרון קן-דור תושבת קיבוץ ארז בתערוכת הווידיאו במוזיאון הנגב

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('b23ba4b8-8a06-42ef-bac9-cacca4bbcc84','/dyncontent/2024/11/3/df0fd569-76a9-4891-804e-67058dd74b58.jpg',18639,'קיבוץ השלושה אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('b23ba4b8-8a06-42ef-bac9-cacca4bbcc84','/dyncontent/2024/11/6/254bd038-88a9-40b2-a1b6-279fd196209f.jpg',18667,'צרפתי אייטם כתבה 2',525,78,true,26366,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('b23ba4b8-8a06-42ef-bac9-cacca4bbcc84','/dyncontent/2024/9/8/f8053b85-55cb-4af9-8eac-2efc831f016b.jpg',18411,'בלו אייס אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

האמנית הרב-תחומית שרון קן-דור מקיבוץ ארז מציגה את עבודת הווידיאו "תת מודע", שיצרה בזמן מלחמת צוק איתן, ומביאה לידי ביטוי את הקונפליקט בין מיגון פיזי לתחושת ביטחון נפשי.

שרון קן דור- תת באדיבות האמן מודע

שרון קן-דור, אמנית רב תחומית ומייסדת עמותת אום קולטור, הבית לאמני הנגב המערבי, היא יוצרת שחייה ושורשיה בעוטף עזה. קן-דור, חברת קיבוץ ארז ואמא לשתי בנות, נאלצה מאז ה-7 באוקטובר לעזוב את ביתה ועברה להתגורר זמנית בקריית גת. למרות כל אלה, יצירתה ממשיכה להדהד את החוויות הקשות שחוותה באזור הלחימה.

אחת מהיצירות המרכזיות של קן-דור המוצגות כעת בתערוכה במוזיאון הנגב, היא עבודת הווידיאו "תת מודע", אותה יצרה בזמן מלחמת צוק איתן בשנת 2014. המלחמה הארוכה, שנמשכה כמעט חודשיים, השפיעה רבות על האמנית שחיה באותה תקופה במרכזם של רעשי הפצצות בלתי פוסקות ותחושת אובדן מתמשכת.

ההשראה ליצירת הווידיאו נולדה בעקבות שיחת טלפון שקיבלה קן-דור מחברתה האמנית אורנה אוריין. אוריין, שחוותה תקופה של קיפאון יצירתי בעקבות המלחמה, הציעה ליצור מרחב בטוח לאמנים בעוטף עזה, בו יוכלו להמשיך וליצור למרות הקושי. יחד, השתיים ארגנו אירוע יצירה בבית קשת בשדרות, אליו הגיעו כ-15 אמנים שיצרו עבודות חדשות בהשראת התקופה.

הווידיאו "תת מודע" מבוסס על צילום של מקלט ישן בקיבוץ ארז, שמסקרן את קן-דור כבר שנים. בעבודתה, היא מתארת את המקלט כמבוך אינסופי, שבו היא צועדת בעומק האדמה, מתרחקת מהיציאה. המהלך הוויזואלי הזה ממחיש את התחושה האישית שלה – תקועה בלולאה של מיגון בלתי פוסק, אך מבלי לחוות תחושת ביטחון אמיתית.

ביצירת הסרט, שותף הצלם גל גולצמן, גם הוא מקיבוץ ארז, שסייע בצילום ועריכת העבודה בלחץ זמנים קצר. העבודה המשותפת בין השניים יצרה יצירה שמהדהדת את המתח שבין הצורך במיגון לבין השאלה האם אנו באמת מוגנים יותר או שמא הפחד עצמו הוא זה שמניע אותנו.

קן-דור מתארת שהיצירה הזו, כמו רבות אחרות שיצרה, משקפת את תחושותיה האישיות כאמנית שחיה בסביבה רוויית קונפליקט. "אני לא רואה את היציאה מהמבוך שבו אנו נמצאים", היא אומרת. "המיגון הפיזי נוכח בכל מקום, אבל תחושת הביטחון רק הולכת ומתרחקת".

מוזיאון הנגב לאמנות מארח את זומו, המוזאון שבדרך, ומציג את אנתולוגית הווידאו המקיפה 73'–23'. בתערוכה מוצגות אסופות של עבודות וידאו שעוסקות בחברה הישראלית ובמציאות החיים במקום הזה בין שתי טראומות – זו של ה־6 באוקטובר 1973 וזו של ה־7 באוקטובר 2023. על הציר שנמתח בין מחדל אחד לאחר, האנתולוגיה כוללת חמישים עבודות וידאו שנוצרו בישראל בין, במהלך ולאורן של שתי המלחמות. העבודות שנבחרו נוגעות באופן אמיץ, בוטה ופואטי במציאות הישראלית המורכבת והמאתגרת בחמישים השנים האחרונות ובתחושה העמוקה שההיסטוריה רק חוזרת על עצמה.

מוזיאון הנגב לאמנות רחוב העצמאות 60, באר שבע.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה