תמונה ראשית

ירוק בעיניים: להכניס את הטבע הביתה

$(function(){setImageBanner('d817e625-237d-407b-8567-b35824bf52a0','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26579,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

הפשטות הטבעית והכנסת הטבע הביתה כמענה לצורך אנושי, מובילים את רובנו שוב לשילוב של ירוק רענן, אמיתי ואף פראי בתוך בתינו, גם כשמדובר בחללים זעירים או חשוכים. "צמחים מעשירים כל חלל ומרוממים את מצב הרוח. הקונץ הוא המינון"

כתבה: יוליה פריליק-ניב.

בשנות ה-90 צמחים רבים נהגו לקשט כמעט כל בית. הם ניצבו בעציצים גדולים בפינת הסלון, נשפכו מהמקרר או מהמדף, גדשו את המרפסות ואף השתלשלו מהתקרה. אולי המעבר למגורים במגדלים או ההיעדרות הממושכות של רובנו מהבית הכחידה את הירוק, אך כל זה השתנה ברגע שאימצנו את הטרנד הסקנדינבי. הפשטות הטבעית והכנסת הטבע הביתה כמענה לצורך אנושי, מובילים שוב לשילוב של ירוק רענן, אמיתי ואף פראי בתוך הבתים, גם כשמדובר בחללים זעירים או חשוכים בערים מבוטנות.

משתלת משק 50  בפרדס חנה, צילום: לירון פרל-ברשדסקי

שילוב צמחייה נתפס היום כ-must עיצובי. "צמחים ירוקים מרנינים את לבנו ומשפרים את איכות חיינו", אומרת לימור אורן, מעצבת רב תחומית ומלבישת בתים, המשלבת צמחייה רבה בכל פרויקט שלה.

אילו עציצים את אוהבת לשלב בבית?

"עציצים בעלי עלים ירוקים וללא תפרחת. הפרחים אמנם נראים נפלא במשתלה, אך אינם מחזיקים מעמד לאורך זמן בסביבת המגורים. רצוי למקם צמחים בסביבה מוארת, אולם שמש ישירה עשויה לפגוע בעלים ולגרום להם נזק. חלל המגורים הוא בדרך כלל החלל המואר בבית, לכן רצוי להשתמש בצמחים בעלי עלווה ירוקה, הנישאים לגובה, כמו סוגים שונים של דקל ופיקוס, דיפנבכיה, קיסוס, גפנית, ירקה (או בשמה התיאורי The spider plant). אני אוהבת לשלב גם סנציה, שהיא בעלת עלים ירוקים המלאים במים, המתאימה גם למטבח, לפינת העבודה ולמקלחת.

חנות אורבנית רק לעציצים וצמחים, We Love Plants

"הצמח האהוב עליי הוא סנסיווריה על זניו השונים (המכונה גם The snake plant), שידוע כצמח המטהר את האוויר. בניגוד לדעה הרווחת, כדאי למקם צמחים בחדרי השינה. בחללים רטובים מומלץ לשלב צמחים בעלי עלווה מפלית או נשפכת, כמו ירקה וסנציה".

לאיזה בית מתאימים עציצים?

"כל מה שהצעתי מתאים לדירות קטנות כמו גם לבתים פרטיים גדולים. צמחים מעשירים כל חלל ומרוממים את מצב הרוח. עם זאת, רצוי לא ליצור עומס ולפזר את הצמחים. הקונץ הוא המינון. אפשר להקדיש מקום מסוגנן עבור מקבץ צמחים כמו ספרייה או מדפים. אפשר לשלב עציצים על מתליי מקרמה, בתוך סלים וכלים מעוצבים משלל חומרים, בהם בטון, זכוכית, מתכת, עץ, קרמיקה, אמייל ועוד.

אנרגיה בצבע

לדברי תמיר איסחרוב, בעלי "משק 50 - יותר ממשתלה" בפרדס חנה, "יש כיום מגוון עצום של צמחים ושל שיטות גידול, ולכל פינה בבית נוכל להתאים צמח. הצמחים מכניסים צבע, טאצ' עיצובי ומטעינים את הבית באנרגיה נהדרת. באזור חשוך נוכל למקם פוטוס, סנסיווריה, פפרומיה וזמיה קוקוס. באזור בעל לחות גבוהה נשלב שרכים, סחלבים ודקלים".

ג'ונגל בבית – הצעת הגשה עיצובית, קולקציית Pols Potten בגלוריה מונדי. צילום: יח"צ

איך בוחרים מהמגוון הגדול?

"יש לבדוק מראש איזה אזור בבית רוצים לשדרג ומה המגבלות (תאורה, לחות, רוח ומקום). צלמו ומדדו, כדי שאיש המקצוע במשתלה יתאים עבורכם את הצמחים המושלמים".

מה פופולארי להכניס הביתה?

"מלבד העניין העיצובי הטרנדי, יכולה רמת הזיהום בתוך הבית יכולה להגיע לערכים גבוהים, ויש צמחים המנקים עבורנו את האוויר שאנחנו נושמים. אני ממליץ לשלב צמחים עמידים, כמו ספטיפיליום, פוטוס, דרצנה, ירקה, סנסיווריה ודקלים. לרוב, צמחים בשרניים, כמו סוקולנטים, ידרשו כמות מים נמוכה ויוכלו להתמודד עם יובש בצורה טובה יותר. בנוסף, נהדר לשלב גם פיקוסים, כמו פיקוס כינורי ופיקוס גומי, שנהדרים לפנים הבית. הם חזקים ונחשבים טרנדיים בעיצוב".

שילוב צמחייה בעיצוב הבית, במסגרת סדנה למעצבות פנים בביתה של לימור אורן. צילום: לימור אורן

איסחרוב מצביע על טרנד שהולך ומתהווה - קיר ירוק. "הקיר הירוק הוא מערכת אדניות וצינורות השקיה המורכבים על מסגרת מיוחדת, שיוצרת גינה אנכית בבית או במרפסת (עם אפשרות לשילוב צמחי תבלין, ירקות ופירות). זה נראה מעולה וגונב את ההצגה, אולם יש גם חסרונות: מחיר מ"ר של קיר ירוק עולה יותר מ-1,000 שקלים, לכן חיפוי קיר שלם הוא הוצאה לא קטנה. בנוסף, הקיר הירוק זקוק לתחזוקה שוטפת, מה שלא מתאים לכל אחד. על אף החסרונות אני ממליץ בחום למצוא אזור בבית ולשלב קיר ירוק.

מגמה נוספת עליה מצביע איסחרוב היא שילוב צמחי אוויר, שקלים מאוד לגידול, אינם דורשים מצע וכל מה שצריך הוא להתיז עליהם מים אחת לכמה ימים או למקם אותם באזור לח. "מבחינה עיצובית, הם נהדרים מכיוון שמגוון השילובים גדול - אפשר להדביקם לקיר או לתלות על חוט מהתקרה ובכך להכניס פריט שמוסיף עניין", הוא מסכם.

צמחייה מותאמת

מלבד המשתלות המסורתיות, אפשר למצוא צמחים גם בחנויות עיצוב ובחנויות ייעודיות אורבניות המוקדשות לעניין. אחת כזו היא החנות של חן עטר. "באביב 2016 הקמנו את We Love Plants ונפתחה החנות הראשונה בתל אביב. נראה שבשנים האחרונות הטעם האסתטי שלנו התפתח ויש מקום רחב יותר לשילוב צמחים בבית. כמו כן, אורח החיים העירוני המהיר גורם לכך שיש ביקוש לצמחים קלים לטיפול, אסתטיים ואופנתיים. המגמה בעולם היא של חנויות צמחים שמביאות פתרונות מקיפים לאנשים שאוהבים צמחים. כך למשל, בחנות אפשר למצוא צמחי בית מיוחדים, קקטוסים, סוקולנטים, כלי גינון, ספרים בנושא צמחים ועיצוב ואפילו אומנות שקשורה לצמחים", אומר עטר. "במקביל, בשנים האחרונות יש דינמיות ואנשים מחליפים מדי כמה חודשים את הצמחים בבית, מתוך רצון מתמיד להתחדש ולרענן בלי מחויבות לטווח ארוך".

אם אתם ממש אוהבים את הטרנד הבוטני, אבל מתקשים לתחזק עציצים אמיתיים, תוכלו להשיג את המראה הירוק גם בעזרת צמחייה מלאכותית ואיכותית, להשיג ב- Contrast . צילום: בועז לביא, סטיילינג: קרן ברק

מה אפשר למקם בחלל חשוך (מסדרון, חדר פנימי)?

"סנסיווריה הוא צמח אלגנטי, גבוה, חסכוני במים וקל לטיפול. לסנסיווריה יש יותר מ-70 זנים שונים, הוא חזק, יציב ומוסיף עושר ירוק. מונסטרה נאה הוא צמח אופנתי, רך ורומנטי, שמתאים לחללים פנימיים. הוא מעניק מראה טרופי ומראה רטרו-שיק, אך הוא רגיש לעודף מים ולכן מומלץ להשקות במידה.

מה כדאי למקם בחללים לחים ורטובים?

"צמחי אוויר (אפיפיטים) הם קלאסיים לחדרי רחצה. מדובר בצמחים שאינם זקוקים לאדמה וניזונים מהלחות שבאוויר. כך למשל שרך בוסטון, שהוא צמח קלאסי ואופנתי שעושה קאמבק. הוא מעניק מראה ירוק ורענן, הוא אוהב לחות, מים ואור. פוטוס הוא צמח נופל שמתאים למטבחים. הוא עמיד בתנאים קשים, כמו מחסור באור או חום גבוה. הוא זקוק לטיפול מועט של ניקוי עלים יבשים אחת לחודש והשקיה אחת לשבועיים.

אביזרים ומיכלים לעציצים משלל חומרים, להשיג אצל תומיק. צילום: בועז לביא, סטיילינג: דיאנה לינדר 2. ג'ונגל בבית – הצעת הגשה עיצובית, קולקציית Pols Potten בגלוריה מונדי. צילום: יח"צ

מה מתאים להורג עציצים סדרתי?

"קקטוסים הם צמחים חזקים ועמידים. מומלץ להשקות אותם מעט ולמקם באזור מואר. בניגוד לדעה הרווחת, עדיף לא למקם קקטוס באזור אפל, אלא להעדיף פוטוס או סנסיווריה. כמעט תמיד הריגה של צמחים היא תוצאה של עודף מים. אנחנו נוטים לחשוב שהצמחים שלנו זקוקים לאהבה וממטירים עליהם כמויות מים מסחררות. אם אתם רוצים ללמוד את רזי הטיפול בצמחייה, יש בזירת הפנאי Funzing פעילות בשם 'כמה להשקות?' - סדנת העצמה למחסל הצמחים הביתי".

כך לא תהרגו צמחים: טיפים לטיפול מסור

הטיפים של חן עטר מ- :We Love Plants

* רוב הצמחים רגישים מאוד להשקיית יתר. מומלץ להקפיד על כמויות מים מדויקות, בלי להציף בהמון מים.

* כשיוצאים לחופשה ומשאירים חבר להשקות את הצמחים - עדיף להנחות להשקיית חוסר או לא לתת מים כלל.

* חשוב לזכור שכל הצמחים זקוקים לאור במידה משתנה, חשוב להקפיד למקם אותם במקום מואר בבית.

* מומלץ להביט בצמחים - הם כמעט תמיד מסמנים מצוקה או אושר. באופן זה תוכלו לטפל בהם בצורה טובה יותר.

הטיפים של לימור אורן:

* רצוי לא להשאיר את הצמח בכלי מהמשתלה, אלא להעבירו לכלי גדול יותר ובעל חור, ליציאת הנוזלים בתחתית.

* עציצים מטפחים באהבה או שבכלל לא: חשוב לברר באיזה אופן ובאיזו תדירות יש להשקות כל צמח ולעשות זאת בדיוק.

הטיפים של תמיר איסחרוב:

* יש מעט מאוד צמחים שנחשבים לא מומלצים או רעילים. כדאי להתייעץ לפני רכישת צמח שלא מכירים. יש רשימה של כמה צמחים הנחשבים בעייתיים – רעילים או אלרגניים, בהם אדניום, דיפינבכיה, אלוקסיה, קלה ועוד (יש ברשת רשימות מסודרות).

* הסברה נכונה לילדים: יש לומר להם, כי מה שלא מכירים לא נכנס לפה או פשוט להרחיק מהישג ידם של תינוקות ופעוטות.

* הוסיפו כפית דשן נוזלי לשפריצר המים של צמחי אוויר, כדי לוודא שיצמחו יפה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה