יולדות בקרוב? יש לכן דולה? ומה עם קורס הכנה ללידה?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('1bc07526-9c1c-4f2b-8538-b65874e6bdc4','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26587,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('1bc07526-9c1c-4f2b-8538-b65874e6bdc4','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26587,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

רגע אחרי שהוכרז הבוקר על הלידה ה-1,000 בבית החולים 'אסותא' החדש באשדוד, תכירו את שרה גרשון מאשדוד, שעובדת כ'דולה' ומלווה בלידות וגם היחידה שמעבירה בעיר אשדוד קורסי הכנה ללידה. כל מה שכדאי לכם לדעת אם אתן מתכננות לידה בקרוב

הרבה מהנשים, בעיקר אלו העומדות לפני לידה ראשונה, אבל לא רק נכנסות לתהליך ולמצב של חוסר היכרות עם התהליך של הלידה ובטח שעם השלב הבא- של גידול תינוק. שרה גרשון משמשת כדולה מזה בשנתיים האחרונות ומעבירה סדנאות (מפגשים חד פעמיים) וקורס של הכנה ללידה (ארבעה מפגשים) שאליהן מגיעות נשים בהריון ובני הזוג שלהם בשבועות 28-34  (בין חודש שביעי לשמיני).

השאיפה של כל אישה היא שתהיה לה תמיכה רציפה לאורך כל הלידה. דולות היו קיימות מאז ומעולם אלא משעולם לא היו להן תעודות או הגדרה ברורה לכך. במשך דורות לידה נחשבת לאירוע נשי שכולן נמצאות שם כדי לתמוך. אי אפשר לעבור לידה לבד.

יש לגרשון שתי בנות בגילאי 3 ו-6, בעלה, ד"ר ערן גרשון הוא חוקר פוריות במכון וולקני. השניים גרים באשדוד כבר חמש שנים. לה הייתה דולה בעצמה בשתי הלידות שעברה. בלידה השנייה הייתה איתה איזבל עטיה דולה נוספת מאשדוד שכיום היא משתפת איתה פעולה יחד ב'נשימה' (nashima) בקליניקה טבעית לנשים המעניקה שירותי רפואה נשית אלטרנטיבית, תומכת בתהליכי תומכי פוריות (טרום הריון) וליווי במהלך ההריון וכמובן בזמן הלידה. עד היום היא עברה בין 15-20 לידות כדולה.

את הכשרתה כדולה קיבלה לאחר לימודי תעודה בבית חולים לניאדו בנתניה של קורס "אמאלדת" בהדרכת גילה רונאל ואירית פלקוביץ', עד היום עושה שם כמשמרות ליווי דולה.
ה'דולה' שלכן. צילום: אלי בן בוחר
מה זה בכלל דולה?
"דולה היא תומכת לידה המלווה נשים ובני זוגן ללידה בחדר הלידה. הליווי מורכב ממספר רב של אפיקים בהם תמיכה רגשית, העמקת הידע בתחום הלידה, טיפול במגע כגון עיסויים, רפלקסולוגיה ושיאצו, ארומתרפיה, קול ותנועה, דימיון מודרך ונשימות עוד משלב ההיריון ועד ללידה".

למה צריך דולה? אי אפשר ללדת לבד?
"לידה היא אחד האירועים המשמעותיים ביותר בחייה של אישה. זוהי חוויה גופנית, רגשית ונפשית. חוויה טוטאלית. באירוע מכונן כזה, את צריכה לדעת שיש לך על מי לסמוך: דולה תהיה שם בשבילך גם אחרי שעות של צירים, דולה יכולה לעזור לך פיסית ורגשית ויודעת מה לעשות כדי להקל עלייך בכל רגע נתון. לידה עם דולה משפרת את הסיכוי ללידה מוצלחת, קלה ובריאה יותר".

נשים יודעות ללדת... האם דולה זו פריווילגיה?
"אנחנו יולדות משחר האנושות... בכל שנות האבולוציה שלנו תהליך הלידה לא השתנה, לעומת זאת החיים המודרניים השתנו- היום אנחנו הרבה פחות פיזיות, יושבות על כסא ונוצרים שינויים פיזיולוגיים. נשים פחות מכירות את הגוף שלהן. יתרה מכך, היום רוב האנשים וכך גם הנשים לא מכירות כאב- כשיש בעיה לוקחים תרופות. רובנו מעמעמים אותו כשהוא מגיע... בלידה מדובר בתהליך פיזי טבעי. הצירים זה הכאב הכי בריא שיש, אבל זה כואב מכיוון שמשהו כואב בגוף והיא לא יודעת להתמודד עם זה.. מכאן יש שצורחות מכאב ורוצות אפידורל ועלולות לחוות לידה ראשונה כטראומה. אגב, זו ממש לא פריווילגיה ולגמרי עניין מקובל- קופות החולים משתתפות ב-75% מההוצאה על דולה בביטוחים הכי יקרים ומקיפים שיש להם. ".

מה יכול לעזור לנשים בהריון להתמודד עם הלידה מראש?
"ידע והבנה של מה קורה ומה עתיד לקרות. הרבה אנשים מתייחסים לתינוק ולעובר רגע אחרי הלידה ופחות ליולדת שלרוב מצופה מהן להתאהב בתינוק ממבט ראשון... יש נשים שמתחברות להריון, חוות אותו ונהנות ממנו ויש נשים שמרגישות כאילו יש בתוכן את ה"נוסע השמיני". קיימות כיום הרבה סטיגמות של "איך צריך להיות אמא" או איך צריכה להתנהג אישה בהריון".
גרשון כדולה בפעולה
בסקירה ספרותית של השוואה בין לידות עם או ללא דולה נמצא שבלידות שבהן הייתה דולה, היה 25% פחות סיכוי להסתיים בקיסרי, פחות לידות מכשירניות (וואקום), לידות יותר קצרות וחוויה חיובית יותר של היולדת.

איך זה עובד בעצם עם הדולה?

"ליווי דולה מתקיים החל מפגישה היכרות, כמו דייט ראשון לבדיקת כימיה- האם יש קליק בין הזוג לדולה. לאחר מכן עושים תיאום ציפיות- זוגות בלידה ראשונה לרוב עם הרבה שאלות ויש זוגות שכבר עברו לידה ועדיין מחליטים לקבל ליווי. אני מקיימת פגישה פרטית של הדולה והזוג... גם
גברים צריכים לפעול, הם הרבה פעמים רואים את האשה כואבת וסובלת ולא יודעים מה לעשות. אני דואגת להפעיל אותם. חשוב לציין שהדולה לא מחליפה את הבעל... קצת לפני הלידה יש פגישה אישית של הדולה עם היולדת וברגע שהלידה מתחילה היא מצטרפת לחדר הלידה, עוזרת לקדם את הלידה, לשמור על שלווה. חשוב לזכור שדולה נותנת ליווי מאוד רגשי, פסיכולוגי ומשתמשת בנשימה, עיסויים כמו למשל נותנת תמיכה רגשית ופיזית כמו להעניק עיסויים שמאוד מקלים בצירים של חמש שעות וכמובן באמצעות תקשורת- שיחה".

מה ההבדל בין קורס ההכנה ללידה שלך מאשר לקרוא ספר שמכין לכך?
"הידע שאני נותנת בקורס הוא לא שונה מהכתוב בספרים. אבל למה חשוב לבוא לקורס? הוא מאפשר הפנמה ותרגול יש משהו יותר אינטימי, למשל- גם בספר יש תיאור של נשימות... אבל חוויה מעשית וחווייתית היא שונה ויעילה יותר. אם את מתאמנת ומתרגלת בזמן אמת זה יקרה באוטומט. כדולה אני נמצאת איתן וגם אם הן בלחץ מהלידה אני מזכירה להן".

לא עדיף להיכנס לחדר הלידה עם אמא או עם בן הזוג? מישהו שסומכים עליו ומכירים אותו?
"הדבר הכי מפחיד בלידה הוא חוסר הידע. כשאין שליטה יש כאלו שנכנסות לפאניקה ולהבדיל מהן, יש נשים מיומנות נחושות ומאופסות. זה מאוד משתנה בין אישה לאישה, יש כאלה שמספיק להן שאני נמצאת שם ויולדות מהמם. יש כאלה שלא עוזבות לי את היד...  לפעמים אני עוברת איתן 20 שעות ביחד. זה מאוד קשה. כשאני דולה בחדר הלידה אין לי אגו אלא אני משמשת ככלי עבור היולדת. מבחינתי אני בזמן הזה "לא עייפה לא רעבה ולא צמאה". אם יולדת באה עם אמא שלה לא תמיד נעים לה לצעוק עליה וגם אחר כך צריך להתמודד עם זה איתי יש חיבור אבל אין משקעים מהעבר או משהו שיקרה שישפיע על היחסים שלנו בעתיד..."
גרשון. צילום: לילי קורל

אמורות ללדת בקרוב? יש לכן שאלות נוספות?
קודם כל- שיהיה במזל טוב! ואתן מוזמנות לפנות לשרה גרשון עם כל שאלה ממש כאן:
http://www.hadoula.co.il/

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה