"יערת הדבש"-סטארט אפ אקולוגי במועצה האזורית חוף אשקלון

$(function(){setImageBanner('b63f72b1-e56e-4a52-abe0-6a25c365e15e','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26435,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

במועצה האזורית חוף אשקלון מקיימים מיזם אקולוגי פורץ דרך בשם "יערת הדבש", שנועד להשיב צמחים צופניים אל הטבע. המטרה: להשביח את החקלאות ולשפר את המאזן האקולוגי. .

הקמת מדינת ישראל וההתפתחות האורבנית- תעשייתית המואצת, גרמה לצמצום בשטחים הטבעיים ובכמות הצמחייה הצופנית. בשל כך, נוכחותם של דבורת הדבש ומאביקים נוספים התמעטה וגרמה לפגיעה באיכות ובכמות של התוצרת החקלאית. מטרת הפרויקט "יערת הדבש" היא "לפצות" את הטבע על ידי נטיעה מחודשת ורבה של צמחים צופנים.

כך, ניתן להרחיב את שטח ה"מרעה" של דבורת הדבש (ומאביקים נוספים), שמסייעת גם להאבקת הצמחים וגם חיונית להפקתו של כ-50 אחוז ממזון האדם (התוצרת חקלאית) וכמובן להגביר את תפוקת הדבש בישראל.

מרכז מחקר ופיתוח בשדות נגב, בניהולו של פרופ' יפתח בן אשר, הקים יחד עם המועצה האזורית חוף אשקלון, שלוחה בראשותו של פרופ' אבי לוי.

לדברי פרופ' לוי, האוכלוסייה גדלה וצורכת יותר יותר מוצרים מהטבע כשמנגד, עצם התערבות האדם בטבע גורמת להפרת המאזן האקולוגי. פרופ' לוי: "כמעט כל משפחת הדלועים, כמו מלפפונים, אבטיחים ומלונים, זקוקים למאביקים על מנת לתת יבול טוב ואיכותי. ככל שפוגעים באוכלוסיית המאביקים, על ידי ריסוס וחיסול הצמחים שגדלים עליהם החרקים- החקלאות נפגעת".

כדי לתת מענה הולם לכך, הוביל ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, מיזם לשתילת צמחים צופנים ברחבי המועצה לפני מספר שנים. הוקם גם יער מאכל צופני בישוב ניצן, אותה מטפחת הקהילה, כולל ילדים ולפני כחודשיים ניטעו עצים צופנים גם במושב גיאה. לפי פרופ' לוי, המועצה שיפרה וממשיכה לשפר את המאזן האקולוגי שלה ואין סיבה שזה לא יקרה גם במקומות נוספים בארץ.

הפרויקט הוא בראש ובראשונה סביבתי, אך גם משלב מודל כלכלי-חברתי. ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, יאיר פרג'ון: "רשויות בעלות אופי כפרי הן בעלות פוטנציאל צופני גבוה לעומת הפוטנציאל התעשייתי שלהן. עצם הפרויקט, בהרחבת שטחי הצוף, ניתן להקים 'בורסה' של צוף ובעתיד, אלה ישמשו כ'אזור תעשייה ירוק'. הכוונה היא שרשויות עם אופי כפרי יוכלו לתרום פוטנציאל צופני לרשויות בעלות שטחים אורבניים ותעשייתיים עם פוטנציאל צוף נמוך, תמורת תשלום. כמו שקיים בעולם מודל 'בורסת פחמן דו חמצני'. הרעיון הוא להגיע להכרה ממסדית ולחקיקת חוקים ותקנות שיתמכו בכך".

פרופ' לוי טוען שלא ירחק היום שאפילו טופס 4 לא יינתן לקבלן, מפעל או מבנה ציבור מבלי שיעמוד תחילה במאזן צוף חיובי. "זה לא בשמים, הכל ענין של חינוך ובמועצה האזורית חוף אשקלון כבר עובדים חזק בכיוון הזה".

לפני כשנה וחצי השתתף פרג'ון בכנס בירדן ושם העלה לראשונה את רעיון פרויקט "יערת הדבש" וזכה להתעניינות רבה. "לדבוראים יש אינטרס בהצבת כוורות בשטחים שלנו בעוטף עזה אבל לדבורים ולמאביקים אין כמובן גבולות גיאוגרפיים.

כאשר נגדיל את פוטנציאל הצוף בקהילת חוף אשקלון, לרבות ביישובי עוטף עזה, החקלאות תשתבח גם אצלנו וגם מעבר לגבול. זה בהחלט יכול לתרום לטיב החקלאות של הפלסטינאים ברצועת עזה ואני מאמין שהם יהיו שותפים שקטים לפרויקט מסוג זה. קידום אינטרס משותף, עם היבט סביבתי וחשיבה ארוכת טווח, יכול להעניק פן חיובי".

צילום-יאיר הרוש: מימין -ראש המועצה יאיר פרג'ון ופרופ' אבי לוי.

לדברי פרג'ון, המועצה מקיימת את ההבטחה המקראית של "ארץ זבת חלב" ודבש ושאיפתו הגדולה היא ליישמה גם בכל הארץ. "כדי שנוכל להמשיך להתברך בארצנו מחד ולקיים את הציווי המקראי של 'ארץ זבת חלב ודבש' מאידך, חובה עלינו לקיים דיאלוג של שלום עם הסביבה", אמר פרג'ון.

מטרת הכנס כאמור, שיתקיים ב-26.3.2018 בין השעות 8:30 ל-16:30 בישוב בת הדר, היא להעלות את הנושא לתודעה ציבורית קהילתית ולאומית. פרופ' לוי: "אדם שישתתף בכנס יקבל מודעות חדשה ואחרת על הסביבה שלו גם הקרובה וגם בהסתכלות של צמחיית הצוף בעולם ותרומתה לסביבה". לפרויקט שותפים מועצת הדבש, קק"ל, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשקלון ועוד.

ניתן להירשם אצל יהונתן בטלפון 054-6671791. כניסה ללא עלות.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה