יום לימודים שגרתי בבית הספר חופים ביד מרדכי: בעיטות, קללות והשלכת כיסאות

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('81777992-fc75-4f0f-9088-a012b955c6df','/dyncontent/2024/3/13/eba24287-81c1-4524-8420-9aa872b7d7a6.gif',17612,'סמי שמעון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('81777992-fc75-4f0f-9088-a012b955c6df','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,true,26366,'Image','');},15]]);})
להאזנה לתוכן:

במוסד החינוכי הזה אף אחד לא חסין מאלימות. תלמידים סופגים מכות מחבריהם וגם המורות הפכו לשק חבטות. "אם בעטו למורה בבטן, למה עוד מחכים?", שואלים הורים שחלקם הגישו תלונות במשטרה. לטענתם, המנהלת מסייעת ככל יכולתה אך מדובר בכשל מערכתי עמוק יותר. יו"ר הסתדרות המורים: "אם מורה אחת תתלונן, נשבות"

במחלקת החינוך של המועצה האזורית חוף אשקלון הצטברו מספר תלונות על מקרי אלימות בבית הספר היסודי חופים שבקיבוץ יד מרדכי.

חוששים מאסון. בית הספר חופים, צילום: אבי רוקח

לטענת ההורים, המעשים האלימים ננקטים לא פעם גם כלפי הצוותים החינוכיים. למרות שמנהלת בית הספר, דניאלה כהן, מנסה לדבריהם למגר את התופעה, היא נמצאת בין הפטיש לסדן.

"המנהלת לא יכולה להמשיך ולהשעות את הילדים האלימים כי הם קטינים", אומרת אחת האמהות. "ההורים צריכים להעניק להם את הטיפול לו הם זקוקים. מצד שני, אני לא מוכנה שהבת שלי תהיה טרף לאלימות".

חלק מההורים ניגשו לתחנת המשטרה והגישו תלונה נגד התלמידים שנקטו באלימות. "לא נותרה לנו ברירה", אמרה אחת מהן. "אנחנו כבר לא יודעים למי לפנות".

לדברי אחדים מההורים, הם גם שוקלים לפנות לעורך דין ולהתייעץ על האפשרות להגיש תביעת נזיקין נגד בית הספר והמועצה האזורית. "אני חוששת שיקרה אסון", אמרה אם לתלמידה. "אם תלמיד קורא למורה 'שרמוטה', למורה בעטו בבטן, השליכו כיסאות והמורות לא מתלוננות, למה עוד צריך לחכות?".

המורות שנגדן ננקטה אלימות מסרבות להתלונן באופן רשמי. "ידיי כבולות", מסביר יו"ר הסתדרות המורים במרחב, אייל חסאן. "אם מורה אחת תתלונן, אשבית את בית הספר".

"נזק נפשי לכל החיים"

בבית הספר חופים לומדים תלמידי כיתות א' עד ו' שמתגוררים ממושב תלמי יפה דרומה. מאז שהחלה שנת הלימודים אירעו מספר מקרים שבהם נקטו תלמידים באלימות כלפי חבריהם לספסל הלימודים, וכלפי הצוותים החינוכיים.

לטענת ההורים, מדובר בתופעה שסימניה נראו כבר בשנה שעברה אך בחודשים האחרונים המצב החמיר.

"הילד שלי חווה התעללות מילד אחר בשכבה", סיפרה אם לילד. "הנזק הנפשי שנוצר לילד שלי הוא לכל החיים. הילד האלים מכה ילדים ומורות, מקלל ומשפיל. בית הספר לא מצליח לעזור לנו, ואומרים שאי אפשר לסלק אותו מבית הספר. המנהלת מנסה לעזור אבל גם היא אמרה לנו שידיה כבולות, ושהיא לא יכולה לעשות כלום".

בצר לה, פנתה האם למשטרה והגישה תלונה: "הבן שלי חוטף מכות ולא מחזיר. הוא כבוי, כל שמחת החיים שלו אבדה". לדבריה, יש הורים שניגשו לשירותי הרווחה לאחר שפניות לבית הספר ולמחלקת החינוך במועצה לא הניבו תוצאות.

"אני מבינה שאין כבר ברירות. קיווינו שזה יירגע אבל האלימות רק מחמירה", היא אומרת. "התחושה היא שהמועצה לא ממש עוזרת. דניאלה היא מנהלת מצוינת אבל אין לה שום דרך לפעול, ואני בטוחה שהיא הייתה רוצה לעשות יותר".

"הכתובת על הקיר"

אם אחרת שהתלוננה גם היא במשטרה כלפי ילד אחר בבית הספר, אומרת כי "הכתובת על הקיר. יש אירועים קשים מאוד. תלמידים ומורות שהותקפו ולא נעשה שום טיפול מערכתי בנושא. למה מחכים?".

האלימות כלפי בתה, שלומדת גם היא בשכבה ד', נמשכת לדברי האם כשנה וחצי: "זה התחיל כשיום אחד הילדה סיפרה שיש ילד בכיתה שמשתולל. בהמשך הוא זרק לעברה כיסא אבל הכיסא פגע במורה. בפעם אחרת הוא משך למורה בשיער וקילל אותה. הוא מרבה באלימות מילולית ובזריקת חפצים".

האם פנתה להנהלת בית הספר ולמפקחת במשרד החינוך בדרישה להשעות את הילד: "אחרי כל אירוע כזה מתברר שהם משעים אותו להשעיה חוץ כיתתית בכיתה אחרת או בחדר המנהלת או בבית. אבל בבית מותר להשעות ילד עד 10 ימים בכל השנה.

"כשביקשתי לדעת מה עושים ואיך בדיוק מטפלים, אמרו לי שיש בעיה שלא מפרטים בגלל צנעת הפרט ושהנושא בטיפול. בפעם אחרת הוא בעט למורה בבטן, וגם 'זה בטיפול'".

לדברי האם, לפחות פעם בשבוע או שבועיים יש אירוע אלימות בכיתה, "בחלק גדול מהמקרים כלפי הבת שלנו. נתנו לילדה הנחיה לדווח לנו מיד בטלפון אם קורה משהו, למרות שאסור להיות עם הטלפון. ביקשנו גם מההנהלה לדווח לנו. שכרנו מאמנת אישית שתסייע לילדה להתמודד וביקשנו ממנה שלא תדבר עם הילד ולא תפנה אליו".

את התלונה במשטרה הגישה האם לפני שבועיים. "הבת שלי יצאה לשירותים והוא תפס אותה, קילל אותה והרביץ לה. אני לא רוצה לחשוב מה היה עובר על הילדה, אם הוא היה מציץ לה או נכנס אחריה לשירותים. הבת שלי אמרה לו 'אל תקלל אותי' והוא בתגובה בעט בה".

בשבוע שעבר לטענתה הילד קילל את בתה ושפך סבון על שולחנה. במשטרה מציינים בפני ההורים שניגשים להתלונן כי מדובר בילדים מתחת לגיל 12 ולכן אינם ברי ענישה. במקרים כאלה מעדיפים במשטרה שהטיפול בילדים האלימים יהיה מערכתי-חינוכי מול הגורמים המטפלים, וללא מעורבות של גורמי אכיפת החוק.

מעשי האלימות כלפי המורים הגיעו גם לאוזניו של יו"ר הסתדרות המורים במרחב, אייל חסאן. כרגע המורות מסרבות להתלונן באופן רשמי, ולדברי חסאן הוא מנוע מלנקוט בצעדים כל עוד אין תלונות.

"הסתדרות המורים תיאבק כנגד כל אלימות כלפי עובדי הוראה בכל האמצעים העומדים לרשותה, כולל שביתות מנע", אומר חסאן. "אולם מאחר ולא הוגשה כל תלונה רשמית במקרה זה, איננו מתכוננים לעשות דבר. נמשיך לסייר בבתי הספר ונעמוד על המשמר למען טובת ההוראה".

מהמועצה האזורית חוף אשקלון נמסר בתגובה: "המועצה האזורית מגנה כל מקרה של אלימות, מילולית או פיסית. אגף החינוך פועל כל העת במדיניות של אפס סובלנות לאלימות והגורמים המקצועיים מטפלים נקודתית בכל מקרה.

"מתקיימות פעולות חינוכיות להסברה בכיתות ולמניעת הישנות המקרים. בתי הספר פועלים לקידום האקלים הבית ספרי בהלימה לתקנון בית הספר ולמשרד החינוך".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "הואיל וחלק מהטענות עמומות כי לא הועברו אלינו פרטים מספקים, לא נוכל להגיב לכל הטענות לגופו של עניין. מנהלת בית הספר מטפלת בכל אירוע אלימות באפיק חינוכי ומשמעתי בהתאם לחומרתו ובהלימה לנהלי משרד החינוך.

"הנהלת בית הספר, שפועלת בהתמדה לשמירה על האקלים הבית ספרי באמצעות תוכניות ממוקדות, תקשורת פתוחה ושיח קוראת לכל הורה ותלמיד לשוחח ולהציף סוגיות, ככל שישנן. ידוע לנו כי הורים בחרו להגיש תלונה במשטרה על אחד מתלמידי בית הספר בשל אלימות חוזרת. אנו נמתין לממצאי החקירה, אך בד בבד מטופל הנושא על ידי גורמי המקצוע הרלוונטיים".  

מהמשטרה נמסר בתגובה: "המקרה הנדון מוכר לגורמי החקירה במשטרה. מאחר והחשוד הנו קטין בגיל שמתחת לאחריות פלילית, דאגה המשטרה שהמקרה יטופל במסגרת בית הספר ומערכת החינוך".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה