עוד מהלך במאבק החקלאים-חקלאות ישראלית היא שליחות לאומית

$(function(){setImageBanner('35b0abc1-de88-4800-853a-178440853ae3','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,26366,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

ביום שני (19.12.16)החקלאים ביישובי הדרום ובצפון הארץ, יתאחדו ויעלו יחד לירושלים להפגנת מחאה בשיירות משאיות ודגלים. המסר בפי החקלאים: מצילים את החקלאות וההתיישבות במדינה "חקלאות ישראלית היא שליחות לאומית"

 

 

התאחדות חקלאי ישראל הפיצו השבוע את חומרת המצב והסבירו מדוע הם יצאו למאבק,חשוב לציין שהאזרחים אדישים ולא מבינים את מהות המאבק וממשיכים לקנות תוצרת  אשר מיובאת מהמדינות השכנות וחלקם גם אויבות.  בעוד שבאדמתנו גדלים פירות וירקות ואין דורש להם.

מה משמעותה של החקלאות הישראלית ?

החקלאות  בישראל שומרת על ביטחון המדינה, החקלאים במושבים, קיבוצים ובמושבות משמשים כגדר חיה בגבולות מדינת ישראל ובלעדיהם לא תהיה מדינה. החוסן הלאומי של מדינת ישראל, בפריפריה בכלל וביישובי הגדר בפרט, מתבסס על קיומה של ההתיישבות החקלאית.

 

החקלאות כמספקת ביטחון ומזון לאזרחים

ההתיישבות החקלאית מהווה עוגן כלכלי אזורי ושומרת על  היכלת לקבל ביטחון  תזונתי לאזרחי המדינה לאורך כל השנה, היא מאפשרת רווחה  ומצמצמת את  התלות ביבוא של תוצרת חקלאית טרייה במקרה של החרמות ומצבי מלחמה.

החקלאות מהווה חלק חשוב ביצירת תעסוקה  ופרנסה, ןלצערנו נותרו כיום רק כ- 4900 חקלאים המספקים את ביטחון המזון לכלל תושבי ואזרחי המדינה, תוצרת חקלאית טרייה ואיכותית.

הצמצום קרה כתוצאה  מכך שעם השנים, המדינה החליטה לשנות את סדר ההתנהלות החקלאית והיו לכך השלכות רבות גורל ,  רפתות ולוים שנסגרים ,בשנת 2014 נסגרו כ- 110 רפתות, מטעים ועוד.

החקלאים הגיעו למצב נואש הם חווים פגיעות רבה בנושא הרווחיות  של התוצרת אותה הם מגדלים בגלל רשתות השיווק אשר דורשות מחירים נמוכים ורוצות להרוויח על חשבון כולם. 

הכאב הגדול הוא שהעבודה הקשה התוצרת והאדמה  המשקים שהקימו ובנו במו ידיהם מטעמי ציונות והתיישבות  הולך ונכחד בשנים האחרונות אנחנו עדים  לחקלאים אשר סוגרים את מפעל חייהם .

 

 

האם במצב כזה יכול להתקיים דור המשך? 

לנוכח המצב במשק ילדי החקלאים, לא רוצים לעסוק בחקלאות. ולכך השלכות רבות  יתכן שתוך מספר שנים בלבד לא יהיו עוד חקלאים ולא תהיה חקלאות בארץ.

מה שאומר – שלצרכנים לא תהיה היכולת לרכוש סחורה חקלאית כחול-לבן ובמידה ויהיו חרמות, לא יהיה למדינת ישראל ביטחון מזון.

למה המאבק מחריף ?

בשבוע הבא ממשלת ישראל תעביר את תקציב המדינה לשנתיים הקרובות ללא שום בשורה לחקלאות. על כן, החליטו החקלאים לצאת למהלך שישנה את חוקי המשחק במטרה להעביר מסר ברור: הממשלה משבשת את חיינו – ועכשיו הגיע הרגע להגיב ולשבש את חיי הממשלה בחזרה.

הדרישה של החקלאים  לממשלה היא ברורה, והיא שתטפל בכל החוליים והנושאים שקוברים את החקלאות בישראל – כמו מחיר המים, הייבוא הפרוע והבלתי מפוקח, פערי התיווך ועוד.

"אחרי חודשים ארוכים של תמיכה אדירה ורוח גבית מכל רחבי הארץ, הגענו לקו פרשת המים. זה לא עוד אירוע, זו לא עוד הפגנה - ביחד נכריע את המערכה" (מתוך דף הפייסבוק של התאחדות האיכרים והחקלאים.) 

 

 

מה הסיבות לפערי התיווך ? 

עליית מחירים בשנים האחרונות עבור צרכני התוצרת החקלאית, החלה את דרכה כחלק מהעלייה ביוקר המחייה. שמירה על עליות מים חקלאיות נמוכות ככל הניתן איננה אינטרס בלעדי של החקלאים אלא אינטרס משקי רחב.הצעדים שבהם נקטה הממשלה בשנים האחרונות הכוללת פתיחת יבוא בלי פיקוח, הטלת מסים על עובדים זרים ,והגבלת מכסת העסקתם ומחירי המים המאמירים, מוביל את הענף הגוסס לקריסה . בנוסף בשנים האחרונות עצרה המדינה כל סיוע לפיתוח תשתיות.

יש חשש נוסף בקרב האזרחים  והוא  הסכנות של יבוא תוצרת חקלאית,  יבוא של ירקות ופירות עשוי לחשוף את הצרכן הישראלי לחומרים רעילים, חומרי הדברה ולחיידקים. למשל – גידול עגבניות מעזה נעשה על ידי שימוש ממי ביוב. יבוא של מוצרי חלב, פוגע באופן ישיר ביצור חלב בפריפריות וקיום ענף חלב עצמאי. הכנסת היבוא לתוצרת חקלאית לאו דווקא מורידה את המחיר לצרכן.

 

בחודש מאי יצאו שר האוצר משה כחלון ושר החקלאות אורי אריאל בהודעה משותפת בה נאמר כי  "ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות המליצה להכניס לראשונה לפיקוח את פערי התיווך של הפירות והירקות". שר האוצר הסביר כי ההחלטה היא "צעד נוסף ומשמעותי במאבק להורדת יוקר המחיה. אנו מצפים כי ההחלטה הזאת במקביל להמשך המגמה של פתיחת שוק המזון לייבוא תביא להוזלת מחירים ותקל על מעמד הביניים והשכבות החלשות".

הודעת השרים מפנה אצבע מאשימה כלפי המשווקים בדבר התנהלות לא הוגנת מול החקלאים והצרכנים. בין היתר מצוין בהודעה כי אחוזי הרווחיות של מחלקות הפירות והירקות ברשתות השיווק גבוהות משמעותית משאר המחלקות ונמצא בעליה מתמשכת בשנים האחרונות. עוד נאמר שישנם  דיווחים על שיטות לא הוגנות שמפעילים המשווקים, הנהנים משוק ריכוזי, כלפי החקלאים. כגון, קביעת שיעורי פחת גבוהים, החזרת סחורה ללא סיבה מוצדקת ושינוי תנאי עסקה בדיעבד.

למרות זה הצער רב מכיוון שנראה ששר האוצר לא מוכן עדיין לצאת למתקפה חזיתית מול רשתות השיווק ואינו מעוניין להרחיב את ההתערבות הממשלתית בשוק.

פיקוח ממשלתי על פערי התיווך שיש בו קביעת מחירים יוביל למעשה לפיקוח ממשלתי על כל ענף התוצרת החקלאית.

19.12 השיירות יצאו מהמוקדים הבאים : 

דרום : בשעה 9:30 התכנסות במשקי דרום , ליד צומת ראם ובשעה 10:00 יציאה. 

צפון : בשעה 8:00 התכנסות בצומת מגידו בתחנת דלק דור אלון (גבעת עוז) ובשעה 8:30 יציאה.

בואו לתמוך בתוצרת חקלאות כחול לבן  והפיצו למי שרק ניתן.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה