ארוחה קלה של גבינה ויין תשמח אתכם, ויש בה גם בונוס בריאותי

$(function(){setImageBanner('69017159-0315-49ce-ac87-679edd1dded6','/dyncontent/2024/3/21/79c4fc7d-daf2-4d30-9381-e64313eaf03f.gif',17653,'די אוון אייטם כתבה ',525,78,false,35175,'Image','');})
להאזנה לתוכן:

אחת מצורות האירוח האהובות ביותר שמתאימות לימי הקיץ היא ערב גבינות ויין. השאלה הגדולה היא, האם סוג אירוח זה מתאים לסוכרתיים? מה בדבר אחוזי השומן הגבוהים בגבינות ולמה כדאי לכם כוס יין כל יום?

istock

לפי קשת המזון החדשה של משרד הבריאות (מה שמחליף את פירמידת המזון הוותיקה), מומלץ לשלב מוצרי חלב (או תחליפיו) לפחות פעם ביום. דעת הכותבת היא ש"איש הישר בעיניו יעשה" ונכון שכל אחד יתנהל כפי שהוא רואה לנכון בצורת אכילתו. על פי רוב, מתינות מבחינה תזונתית מוכיחה את עצמה במחקרים חוזרים ולא בהכרח הימנעות ממזון זה או אחר.

גבינות

כחלק מקבוצת מוצרי החלב, מכילות את שלושת אבות המזון  - פחמימות, חלבונים ושומנים.

 

הפחמימה

הלקטוז – סוג של סוכר המתפרק במערכת העיכול לשני סוכרים – גלוקוז וגלקטוז.


החלבון

שני סוגי החלבון העיקריים בחלב הם 80% חלבון הקזאין ו-20% חלבון מי גבינה (whey). לקזאין תפקידים חשובים, בין היתר בספיגת הסידן והזרחן במעי. לתוצרי פירוק חלבוני החלב יש השפעה חיובית על בריאות האדם בכך שמפחיתים היצמדות של פתוגנים לדפנות מערכת העיכול, בעלי השפעה כנגד וירוסים וחיידקים ועוד.

 

השומן

70% מהשומן בחלב הוא רווי ו30% בלתי רווי.

 

מינרלים

הנפוצים ביותר הם הסידן והזרחן. חשוב לציין שלא כל תכולת המינרלים נספגת במעי בזמן תהליך העיכול כיוון שישנם גורמים המשפיעים על ספיגתם.

 

ויטמינים

במוצרי חלב קיימים ויטמינים מסיסים בשומן (כתלות באחוז השומן) – D, E, A וכן ויטמינים מסיסי מים ממשפחת ויטמיני B. חשוב לציין כי מוצרי חלב אמנם מכילים ויטמין D אך לא בכמות גדולה באופן טבעי.

 

יתרונות באכילת גבינות
כיום יש כ500 סוגים ידועים של גבינות ברחבי העולם וכמובן ונוספים עוד סוגים חדשים עם השנים. הגבינות השונות נבדלות אחת מהשנייה בכמויות הפחמימות, החלבונים והשומנים.

  • "ידידותיות" לסוכר על פי רוב - הגבינות ברובן מכילות כמות קטנה של פחמימות, אם בכלל. בגבינות קשות אין פחמימות כלל ובגבינות רכות למריחה יש בין 1.5-4.5 גרם פחמימות ב100 גרם. תכולת החלבון הגבוהה וכן השומן גורמים לכך שלגבינות יש אינדקס גליקמי נמוך ובכך השפעתן על הסוכר תהיה מינורית.
  • שובע מתמשך - יתרון נוסף של תכולת החלבון הגדולה היא תרומה לתחושת שובע לאורך שעות רבות יותר וכן השפעה חיובית על מסת השריר.
  • סידן בכמות גדולה – בריקוטה ובגבינות הקשות תכולת הסידן היא גדולה ויכולה להגיע ל600-700 מ"ג ל100 גרם גבינה.

 

אחוזי השומן בגבינות

מצד אחד, גבינות שמנות מכילות 0 גרם פחמימות, אין בהן לקטוז (יתרון לנמנעים מלקטוז), תכולת הסידן בהן גבוהה, השפעתן על הסוכר טובה והן משביעות יותר בהשוואה לגבינות רזות. מנגד, ההמלצות הבריאותיות לכלל האוכלוסייה ובמיוחד לאנשים עם מחלות שונות (כמו מחלות לב ועוד) של גופי בריאות עולמיים היא להפחית בצריכת השומן הרווי והכולסטרול שמקורו מהחי (כמו זה שנמצא בגבינות שמנות ובבשרים שמנים), עקב כך שמקושר לעלייה ברמות הכולסטרול הרע ולהתפתחות מחלות לב וכלי דם. בשורה התחתונה, כדאי לבחון כל מקרה לגופו בבואנו להמליץ על אכילת גבינות שמנות בתפריט. אין ספק שבמידה מסוימת רוב האנשים יוכלו לשלב אותן בתפריטם.

 

החסרונות הקיימים הגבינות

בהמשך לאחוז השומן שלעיתים ובצריכה גבוהה יהווה חיסרון לאנשים מסוימים, חסרונות נוספים:

  • חלק מהגבינות הקשות מכילות כמות גדולה של נתרן (מלח) אשר צריך להילקח בחשבון עקב השפעה שלילית של הנתרן על לחץ הדם ומחלות נוספות.
  • גבינות רכות למריחה כדוגמת גבינה לבנה, מכילות לקטוז בכמות שיכולה להיות קשה לעיכול עבור הסובלים מאי סבילות ללקטוז.
  • למרות שזה לא מוכח מחקרית – יש אנשים שמצביעים על קשר אצלם בין אכילת מוצרי חלב וליחה.
  • עקב אחוז גבוה של חלבון בגבינות, חולים הנדרשים בהגבלת חלבון בתפריטם, כמו חולי כליות, יצטרכו להתייעץ עם דיאטנית לגבי הכמות הרצויה בתפריטם.
  • קיימת טענה כי הזרחן הקיים בחלב מפריע לספיגת הסידן. בפועל, הזרחן יכול להפריע לספיגה של עד 10% מתכולת הסידן בלבד.

היתרונות של כוס יין עם ארוחה
אם אתם רגילים ללגום כוס יין בארוחת הערב, ייתכן שאתם מקבלים בונוס נוסף על ההנאה שבשתייה. מחקר של פרופ' איריס שי שפורסם לפני מספר שנים ב-Annals of Internal Medicine מוסיף הוכחות לכך ששתייה מתונה של יין עשויה להיטיב את הבריאות. ממצאים אלה הם תוצאת מחקר שנמשך שנתיים ובו השתתפו אנשים עם סוכרת. כדי לבדוק את השפעת היין על סוכרתיים, שי גייסה 225 אנשים עם רמות סוכר גבוהות בדם, והם אימצו דיאטה ים תיכונית למשך שנתיים. כל המשתתפים אכלו את אותו התפריט, אך בנוסף לכך, קבוצה אחת שתתה כוס יין אדום ליום, שנייה כוס יין לבן ליום והשלישית מים מינרלים ובסוף תקופת המחקר? "נמצא כי שתיית כוס יין אדום עם ארוחת הערב יכולה לשפר את הבריאות הקרדיו וסקולרית של אנשים עם סוכרת מסוג 2", אמרה שי. ההבדל בלט במיוחד מול הקבוצה ששתתה מים מינרלים עם ארוחת הערב. למעשה שתי הקבוצות, אלה ששתו יין אדום ואלה ששתו יין לבן שיפרו את רמות הסוכר בדם. הקבוצה ששתתה יין אדום קבלה תועלת נוספת של עלייה ברמת הכולסטרול "הטוב".

מבחינת כמות הפחמימות, ביין אדום או לבן, יבש או חצי יבש – כולם מכילים כמות נמוכה של פחמימות. ניתן לשלב יין כחלק מסגנון חיים בריא, כאשר המלצות בריאותיות כלליות מגבילות שתיית יין לעד משקה אחד ביום לאישה ועד 2 משקאות ביום לגבר. סוכרתיים יכולים לנטר את רמות הסוכר בעזרת מד סוכר רציף ולבחון את השפעות היין והגבינות על רמות הסוכר שלהם.

שימו לב - אין בכתוב פה המלצה להתחיל לשתות יין. אנשים הסובלים מרמה גבוהה של טריגליצרידים (שומנים בדם) או כבד שומני או כל מחלה אחרת (כולל סוכרת) צריכים להתייעץ עם הצוות המטפל בנוגע לשתיית אלכוהול בקביעות.

לא נותר לנו אלא להרים כוס לחיים לצד הגבינות הטעימות! קיץ מרענן ונעים

עינת מזור בקר, דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה